Wednesday, July 14, 2010

کاپ کیک کاکائو

سلام

خب از امروز شروع می­کنیم!

جوبلانی پیشاپیش از شما و من به خاطر بد بودن عکس­ها عذرخواهی می­کند!

والا من عکس­­ها رو گرفتم بعد دیگه نرفتم نگاه کنم ببینم خوب شد؟ بد شد؟چی شد اصلا؟! خلاصه که ... اینجوریاست!

مواد لازم برای کاپ کیک کاکائویی با کربوهیدرات کم یا lowcarb chocolate cupcakes

نام ماده

میزان لازم

مقدار کالری به kcal

مقدار کربوهیدرات به گرم

پودر بادام

2 لیوان

1160

32

اسپلندا

1 لیوان

96

24

کره

6 ق غ

606

صفر

تخم مرغ

5 عدد

375

3

پودر کاکائو

5 ق غ

60

15

اسانس وانیل

1 ق چ

10

0.3

کرم تارتار

1/8 ق چ

0.25

0.075

بیکینگ پودر

2 ق چ

16

4

جمع کل !!!

2323.25

78.375

فکر می­کنم لازم باشه اول در مورد مواد یکم توضیح بدم. آرد و شکر معمولی که پایه اصلی کیک­ها و شیرینی ها هست کربوهیدرات زیادی داره و در نتیجه در رژیم­های کم کربوهیدرات جایی نداره. به عنوان جایگزین اونها ما از پودر بادام یا almond flour و اسپلندا یا Splenda استفاده می­کنیم. پودر بادام در نوع خودش واقعا بینظیره. یعنی کربوهیدراتش با بقیه آردها اصلا قابل قیاس نیست! کلا بقیه بادوم ­هام همینجورین، بادام زمینی (peanut) که کربوهیدرات و کالریش تقریبا عینه بادامه. بادام هندی (cashew) کالری مشابهی داره اما کربوهیدراتش بیشتره. اسپلندا هم که جایگزین شکره و یک قاشق چایخوری از اون فقط 0.5 گرم کرب داره. می­بینید در مقایسه با همون مقدار شکر که 4 گرم کرب داره کلی صرفه­ جویی کردیم!!! حالا من دقیق نمیدونم احیانا مشکلی داره نداره چه جوریه ولی چیزی که هست در ساخت اسپلندا از شیرین­ کننده های مصنوعی استفاده شده و برای این مواد محدودیت مصرف در طول روز وجود داره البته طبق چیزی که خوندم سقفش نه تنها کم نیست که خیلیم زیاده یعنی یه آدم 60 کیلویی میتونه 160 تا ق چ تو روز مصرف کنه! نمیدونم والا ولی خلاصه اسراف کلا کار بدیه :دی

یه نکته دیگه اینکه چون ما در ایران زندگی می­کنیم با مشکلات دسترسی هم مواجهیم. آرد بادام در ممالک خارجی به صورت بسته بندی در دسترسه، پس خوش به حال دوستان خارجه (دست راستتون روی سر ما). ولی اینجا خیر! فکر کنم فقط بعضی لوازم قنادی ها اونم چی بشه داشته باشن ولی خب پودر بادام که مشکلی نیست. جهت تهیه مقداری بادام ابتیاع نموده، پوست قهوه­ ای روی آن را جدا کرده بدین ترتیب که دو دقیقه در آب جوش انداخته و سپس در آب سرد گذاشته و بعد به راحتی پوست جدا می­شود. سپس در آسیاب برقی پودر نموده و بعد از الک بگذرانید. در صورت انتخاب بادام مناسب آرد بادام با بهترین کیفیت در اختیار شماست!

اسپلندا هم که با مارک خود اسپلندا فکر کنم اصلا توی این مملکت نیست، حداقل من که ندیدم ولی کاندرل هست که ارزش غذایی مشابه اسپلندا داره. پس حله!

خب بلاخره به دستورالعمل می­رسیم! فر رو روی 160 درجه سانتیگراد قرار بدید. سفیده و زرده تخم مرغ رو از هم جدا کنید. سفیده رو با کرم تارتار انقدر بزنید تا سفت بشه. کره و زرده ­ها رو بزنید تا روشن و کشدار بشه. وانیل و اسپلندا رو اضافه کنید. تقریبا 1/3 سفیده رو به مخلوط اضافه کنید و با دور کند همزن مخلوط کنید. مخلوط به دست آمده رو به بقیه سفیده­ ها اضافه کنید و فولد کنید. خیلی مهمه فقط فولد! برای دیدن طریقه فولد کردن به وبلاگ شف طیبه عزیز به این لینک مراجعه کنید! یک لیوان از پودر بادام رو اضافه کرده و فولد کردن رو ادامه بدید. سپس بقیه پودر بادام، کاکائو و بیکینگ پودر رو اضافه کرده و آرام فولد کنید. بعد توی قالب کاپ­کیک کپسول گذاشته و حدود 15 تا 20 دقیقه بذارید توی فر 160 درجه تا آماده بشه.

والا توی دستورش نوشته کپسول ها رو تا نصف پر کنید، من گوش کردم و یکمش خالی موند! حالا دیگه خود دانید!

بله و این هم نتیجه کار از بالا!





این سوراخی که می­بینید در تصویر ایجاد شده علتش اینه که من هول بودم و به جای اینکه با خلال دندون امتحان کنم ببینم پخته شده یا نه با ته قاشق امتحان کردم!!

من بازم به خاطر این عکس­ها معذرت می­خوام، واقعا کیفیت کار رو خراب کرده!

اینم نمای گاز زده شده

اگر جز کسانی باشید که از بادوم بدتون نمیاد، فکر میکنم از مزش خوشتون بیاد، مخصوصا که میتونید بدون عذاب وجدان بخوریدش!

با این مقدار موارد حدود 16 تا کاپ­ کیک به دست میاد که با یک ضرب و تقسیم می­بینیم که هر کدوم حدود 3 گرم کربوهیدرات و 145 کیلوکالری انرژی دارند.

حالا دیگه دست خودتونه چند تا بخورید اما هرگز فراموش نکنید که اسراف و زیاده­روی در هر امری مذموم است :دی و یک نکته که در رژیم­های غذایی اینجور چیزا برای تنوع و گاهی یه بار هستند (خب عده­ ای هم مثل من تنوع ­طلبیشون بالاست باید هر روز درست کنند!).

و لینک رسپی اصلیش، توی رسپی اصلیش فراستینگ هم داره، من وقتی درستش کردم دیدم همین جوری هم مزش به اندازه کافی خوبه، گفتم دیگه کالری کرب اضافه نکنم (خودمونیم تنبلیم هم میومد!).

امیدوارم درست کنید و لذت ببرید!


1 comment:

  1. سلام گوگولی
    ایمیلتو چک کن
    www.elham888.blogfa.com
    وبلاگ غذای متفاوت

    ReplyDelete